dinsdag 8 juli 2014

Playproof broekje.

En dan hoor je plots de woorden: 'mama ik ben die kleedjes beu'. Hartverscheurend voor een 'love to sew'-mama. Gelukkig zijn de losse flodderbroekjes weer helemaal in. We gaan op zoek naar het perfecte patroon en naaien een reeks playproof broekjes voor Eulalie.

Het eerste patroon dat ik wil testen is er eentje uit de Knippie. Omdat Eulalie een smal mieke is neem ik alvast een maatje kleiner. De lengte neem ik wel volgens maat.

Het resultaat is best in orde maar vraagt wel enkele aanpassingen. De zijnaden heb ik wat smaller gestikt en ook de kruisnaad heb ik aan voor en achterzijde wat ingenomen.


Smocken lijkt ook weer helemaal in dus krijgt de broek onderaan een 'gesmockt' randje. Ik heb hiervoor eerst enkele technieken uitgetest.
Mijn eerste test deed ik met een smockelastiek van 4cm breed. Dit leek me erg interessant omdat je zo gericht kan smocken. Je kan je stof laten fronsen volgens de breedte dat je dat zelf wenst. Erg handig is deze techniek niet. Ik ben de uitdaging dan ook niet verder aangegaan en heb de elastiek ergens diep in de kast gelegd.
Zigzaggen over een elastisch garen zou ook perfect lukken maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Dan maar de techniek die ik reeds enkele jaren terug al heb geprobeerd. Garen bovenaan en op je spoel een elastisch garen. Lukt geweldig maar ik blijf het toch jammer vinden dat je zelf niet kan controleren hoeveel je wil insnoeren. Ondanks alles is het erg leuk...topjes, jumpsuits en broekjes, er is al heel wat afgemockt ten huize Eulala c'est chic.

 


 
 

1 opmerking: