zondag 14 september 2014

Pimp your old pants

Mijn lieve zus kocht zich een mooie broek met smockboord. Een recht model in een zwarte kostuumstof. Ze staat er prachtig mee! Toegegeven ... ik was een tikkeltje jaloers. Tot ik deze oude kerel in m'n kast zag liggen.
 
Als jaren ligt deze broek in m'n kast. Je kent dat, je zou ze eigenlijk moeten weggooien maar je krijgt het niet over je hart. Aandoen is ook geen optie want eigenlijk is ze al lang uit de mode. Net dat tikkeltje te breed.
 
Ik besloot ermee aan de slag te gaan. Hieronder kunnen jullie lezen hoe ik te werk ging.
 
 
  • Eerst maakte ik de oude zoom los.
  • Vermits de broek echt heel erg breed was besloot ik ze te versmallen. Dat doe je door een rechte lijn onder de heupen richting zoom te trekken.
  • Ik stikte de lijn door.
                                      
 

  •  De zijnaad moest nu wat worden bijgeknipt. Ik tekende de naadwaarde keurig af en knipte de naad in waar nodig.
  • Bij deze broek was de zijnaad enkel overlockt. Om de afgeknipte delen mooi te locken moest ik eerst enkele oude steekjes tornen zodat ik overal keurig bij kon.


 
 
  • Nadien plooide ik de oude zoom weer terug waar die zitten moest. Om zeker te zijn dat alles mooi bleef zitten driegde ik de zoom.

 
 
 
  • Tijd om te smocken. Elastisch garen op het spoel, gewoon garen als bovendraad en gas geven. Of toch met mijn naaimachine. Ik weet dat smocken helaas niet met elk toestel even makkelijk gaat maar er zijn heel wat alternatieven. Brede smock elastiek, met een zigzagsteek over je elastisch garen stikken,... het betere opzoekwerk levert je zeker een antwoord!

Schoenen - Gabor
Hemd - H&M
Oorbellen - Theys & Miseur
 
 
Nu is het tijd om m'n outfit samen te stellen! De schoenen, het hemdje en de oorbellen passen perfect bij m'n donker grijze broek. Klaar voor een nieuwe werkdag.


 
 
Bij het passen merk je dan plots dat de broek van enkele kilo's geleden dateert. Dat wordt buik intrekken...of goede voornemens nemen ;)

6 opmerkingen: