donderdag 13 november 2014

Een jas en een tas

Een jas met een tas. Dat zou het worden.
Een jas omdat er net eentje in La maison Victor stond, een tas omdat je toch altijd wat stof op overschot hebt en ik een voorbeeld voor een workshop nodig had.

Het modelletje van Maison Victor leek me wel wat. Omdat ik bang was dat de raglanmouw ging verzwaren besloot ik een maatje kleiner te tekenen. Nadien bekeken ben ik blij dat ik dat heb gedaan. De jas zit erg ruim en een grotere maat zou iets te 'baggy' zijn geweest. De zakken heb ik wat minder diep gemaakt omdat ik deze nogal overdreven ruim vond.

 






Ik koos dit blauwe stofje omdat het prima matcht bij een blue jeans en m'n blauwe winterschoenen. Het is een echte oude vintage stof die ik bij een toffe dame op de kop heb getikt.

Het wollen stofje prikt wel wat dus een voering was onontbeerlijk.

Ik koos voor een gewone effen gewatteerde voeringstof. De mouwen kregen een licht elastische voering. Niet dat dat nodig is maar de gewatteerde voering is de dik en iets anders lag er niet in de stoffenkast.

Dit is Brutus, onze kater.
















Hij toont jullie graag hoe zacht deze voering is.








Bij de jas hoort een XL-tas. Misschien wat teveel van het goede maar af en toe mag dat wel eens.



De restjes stof waren net niet groot genoeg om de buitenpanden er in z'n geheel uit te krijgen. Noodgedwongen knipte ik het patroon van de buitenpanden doormidden en voorzag ik ze van een extra centimeter naadwaarde. Ik combineerde de wol met de binnenvoering, zoals ik dat ook bij het rugpand van de jas deed. Tussenin zette ik een donkerblauwe paspel die ik ook aan de ritsdelen liet terugkeren.



















Ik had reeds eerder een Rosalie en een Lady Lotta gemaakt en het idee van een XL-tas beviel me wel. Voor de workshop 'Chic et fanTAStic' ging ik aan de slag en tekende ik mijn eigen exemplaar. Kiezen was moelijk dus voorzag ik mijn cursisten 2 verschillende patronen. Eentje werken we in de workshop uit en het andere krijgen ze er cadeau bij zodat ze ook thuis nog heel wat tasjes kunnen maken.





4 opmerkingen: