zondag 2 november 2014

Ons prinsesje wil een ridder zijn...

In ons dorp staat een echt ridderkasteel: 'het kasteel van Horst'. In onze jongere jaren gingen we er naar toe om te schaatsen op de vijver rond het kasteel, om er te roeien, om de toren te beklimmen, rond te dolen in de ridderzaal, de fit-o-meter te lopen of om naar de steekspelen te kijken. Het kasteel van Horst heeft onze jeugd zeker en vast gekleurd.

Zondag is het chirodag en de geschiedenis herhaalt zich. Eulalie gaat naar Horst voor een queeste en ze mag zich verkleden als ridder of prinses.
We hebben wel drie prinsessenjurken in onze verkleedkoffer maar onze eigenwijze dochter wenst een ridder te zijn. Ze wil een pak geïnspireerd op de valkenburcht van Playmobil, hun laatste verovering uit speelgoedland. Knutsel frutsel mama weet wel raad!




Vlagje van de playmobil burcht

 
Aan de slag!

In mijn stoffenkast vond ik een rest dubbelzijdige fleece vanop het stoffenspektakel, enkele jaren geleden. Met behulp van huis-, tuin- en keukengerief tekende ik een pak naar dochters wens.



Na het uitknippen van de hals ging ik aan de slag.




De schouderstukken geven onze ridder wat meer body. Om het ridderpak af te werken zocht ik naar een ridderlijke steek, zo hebben we die siersteken op onze machine ook weer eens gebruikt.



De vogel zweeft tussen de papegaai van Jommeke en een stoere bosduif, maar moet wel degelijk een valk voorstellen. Op internet zocht ik naar een geschikt silhouet en met behulp van vliesofix bevestigde ik het fleece vogeltje op het kostuum.



Aan de achterzijde van het schild moet uiteraard een handvat zitten. Zowel schild als zwaard zijn verstevigd met vlieseline en opgevuld met kussenvulling.



Het resultaat is dat het fleece stofje nu van de stoffenkast naar de verkleedkoffer is verhuisd. De kindjes zijn tevreden, de mama ook.

5 opmerkingen: