woensdag 21 januari 2015

Eula's hanenpoten.

Het lijkt wel gisteren. Geheel impulsief kocht ik me enkele naaimachines, schilderde ik m'n kelder tot een atelier en nodigde ik m'n eerste cursisten uit.
Ik hou ervan om alles van naald tot draad uit te leggen. Mijn God wat doe ik dat graag!

Onze facebookpagina telt ondertussen 1040 vind-ik-leuks, de blog krijgt stilaan ook wat gewicht. Dankjulliewel!
Om deze dankjulliewel in daden om te zetten voorzie ik jullie graag van nieuwe ideetjes die je naar hartelust mag namaken. Het leven kan zo eenvoudig schoon zijn!

houndstooth DIY kinderjurk workshop naaien sewing fabric pied de poule
























We gaan van start met het patroontje uit onze workshop Babelutte jurk en maken er iets totaal nieuws van.





Babelutte jurkje


Alvast m'n excuses voor de vele foto's maar het is zeer moeilijk om je dochter in de prullenmand te gooien :)

houndstooth DIY kinderjurk workshop naaien sewing fabric pied de poule



houndstooth DIY kinderjurk workshop naaien sewing fabric pied de poule

houndstooth DIY kinderjurk workshop naaien sewing fabric pied de poulehoundstooth DIY kinderjurk workshop naaien sewing fabric pied de poule

houndstooth DIY kinderjurk workshop naaien sewing fabric pied de poule



Wie deze workshop nog niet heeft mogen meemaken, kan uiteraard aan de slag met een soortgelijk patroon.

Kies een elastische stof naar keuze. Het originele patroontje is bedoeld voor een katoenen jurkje met ritssluiting. Voor deze versie nam ik voor Eulalie een maatje 128, daar waar ik anders voor een 134 zou kiezen. Houd uiteraard wel rekening met de lichaamslengte!

De belegdelen uit het patroon heb je voor deze versie niet nodig. Ook de ritssluiting op de rug is hier overbodig.
Zowel het voorpand als het rugpand leg je tegen stofvouw. De mouwen op dubbele stof. Voorzie de patroondelen van naadwaarde.

Leg voor en achterpand rechts op rechts en stik de zijnaden en de schoudernaden met een elastische steek. Zet de mouwen in en stik ook deze met een elastische steek. Hoe ging dat weer? Cursisten die deze workshop bij ons hebben gevolg lezen, bij twijfel, best de tutorial nog eens na.

Teken op het voorpand een rechte lijn van 6 cm en knip deze in. Knip een strookje stof van 12 cm lang en 4cm breed. Werk de split biaisgewijs af, ik werkte hier op persvoetbreedte. Stik binnenin een hoekje onderaan de split, zodat de split mooi sluit.


houndstooth DIY kinderjurk workshop naaien sewing fabric pied de poule





















Voor het striklint meet je de halsomtrek en tel je 2 x 35cm bij. De breedte van het striklint bepaal je zelf. Ik nam een breedte van 7cm (incl. 2 x1.5cm naadwaarde). Om de strik wat bombastischer te maken tekende ik de uiteinden langzamerhand wat breder.
Naai  het striklint eveneens biaisgewijs aan de hals. Werk het striklint af met een elastische topstich. Ik gebruikte een wafelsteek. Een tweelingnaald is geen optie, vermits die onderaan z'n draden knoopt.


houndstooth DIY kinderjurk workshop naaien sewing fabric pied de poule

Uiteraard kan het striklint weglaten en vervangen door een rolkraag of een boordstof randje.

Voila: Een elastische babelutte! Graag gedaan ;)

houndstooth DIY kinderjurk workshop naaien sewing fabric pied de poule

houndstooth DIY kinderjurk workshop naaien sewing fabric pied de poule




houndstooth DIY kinderjurk workshop naaien sewing fabric pied de poule


houndstooth DIY kinderjurk workshop naaien sewing fabric pied de poule



houndstooth DIY kinderjurk workshop naaien sewing fabric pied de poule

houndstooth DIY kinderjurk workshop naaien sewing fabric pied de poule





















Stofje hanenpoot - Eulala c'est chic
Achtergrond - tafelzeil van de Zeeman ;)

8 opmerkingen:

  1. Welke mooie foto's!
    het zijn pareltjes en als het kleed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Majella! Ze doen een beetje pijn aan de ogen maag ik ben er zelf ook wel fan van ;)

      Verwijderen
  2. Super Eef!! Weer een leuk idee! Thanks. πŸ˜ƒ

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blijf vooral babbelen Eef. πŸ˜„ En verder moet ik alleen nog aan de dochter beginnen 😜

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha zo grappig! Of een jurkje voor jezelf! Volgens hetzelfde principe...een lekker comfortabele jurk!

      Verwijderen
  4. Wat een fijne foto's! Springen meteen in het oog!

    BeantwoordenVerwijderen