woensdag 18 februari 2015

Restjesjurk

Een restjesjurk voor Eulalie. Het is er eentje van stukjes en beetjes. Graag ons verhaal...



DIY jurk communiejurk communiekleed naaien sewing SVDHZ stof voor durf het zelvers
















Nu de lentezon komt piepen en de krokusvakantie ons een zee van tijd schenkt, gaan we van start met de grote opruim.
De kast van Eulalie is het eerst aan de beurt. Te kleine kleedjes krijgen een plaats in de curverbox, die netjes wordt voorzien van een label 'tweedehandsbeurs'.
Dit gebeurt vaak met gemengde gevoelens. Voor sommige items voelt Eulalie zich reeds 'te groot', van andere kan ze nauwlijks afscheid nemen. Het blauwe bloemenjurkje op de foto hieronder behoort tot de laatste groep.

DIY jurk communiejurk communiekleed naaien sewing SVDHZ stof voor durf het zelvers




















Na een kleine onenigheid of het kleedje wel of niet in de box mag, valt er een consensus.
Het mag, op voorwaarde dat er een groter exemplaar wordt gemaakt.


Het stofje kende een groot succes en is ondertussen volledig uitgeput. Ikzelf maakte er drie jurkjes uit. Eentje voor Tante Kim, nichtje Nieke en voor Eulalie. Al wat rest is een berg restjes.
















Een uitdaging dus. Gelukkig ben ik niet aan m'n proefstuk toe want in één van m'n eerste blog berichten, postte ik al eerder een restjesjurk.


In het nieuwe boek SVDHZ2 staat een jurk die hiervoor in aanmerking komt. Eentje met veel patroondeeltjes. Door het tekort aan stof paste ik er wel verschillende mouwen aan.
Het bovenlijfje wordt verlengd tot heuplengte. De verschillende patroondeeltjes werden nauwkeurig uit de restjes geknipt, met oog en respect voor de tekening. Het zou zonde zijn mocht de tekening hier niet mooi aansluiten.



DIY jurk communiejurk communiekleed naaien sewing SVDHZ stof voor durf het zelvers



Voor het volledige middenpand van het bovenlijfje was er te weinig stof. Ik verlengde het met een restje in plooitjes. Bij de bochtige naden had de tekening immers toch nooit kunnen doorlopen.


Toen het bovenstuk eenmaal klaar was en het tijd werd voor de rok, kwam ik tot de conclusie dat de restjesberg erg schaars was geworden. Een rimpelrok in z'n geheel was niet mogelijk. Ik moest aan de slag met de resterende lapjes. Patchwork is niet zo mijn ding dus maakte ik stolpplooien met als opdracht de naden van de lapjes te verbergen.
De ruimte tussen de plooien is gefronst. Hoe noem je zoiets? Een stolpplooirimpelrokje?

DIY jurk communiejurk communiekleed naaien sewing SVDHZ stof voor durf het zelvers




















Ziehier het resultaat...SVDHZ2 omgetoverd tot een heupjurk met wat origami.
Wil je meer origami kijk dan eens op de blog van deze dame.

DIY jurk communiejurk communiekleed naaien sewing SVDHZ stof voor durf het zelvers




















DIY jurk communiejurk communiekleed naaien sewing SVDHZ stof voor durf het zelvers
















Wie interesse heeft in de inhoud van de curverbox komt op zondag 8 maart naar Holsbeek. Mijn zus en ik organiseren dan een tweedehandsbeurs gelinkt aan onze facebookpagina 'Holsbeek tweedehands, kinderkleding en speelgoed'.
Naast gedragen kleedjes brengt Eulala c'est chic ook enkele nieuwe test- en proefjurkjes mee.
Jullie zijn van harte welkom!









13 opmerkingen:

  1. ja, dadde!!!!
    prachtig en die stof.... moet opnieuw in productie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Supermooi! Knap gedaan hoor, met die doorlopende print op het bovenstukje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gigantisch respect. Da's echt prachtig verwerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig jurkje en ik begrijp Eulalie volledig dat ze er moeilijk afscheid van kan nemen. Ik ben blij dat het voorjaar eraan komt en ik mijn jacqueline jurk in dat stofje terug aan kan doen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, schitterend! Die doorlopende print tussen die paspel met plooien erboven.. heel erg mooi gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geduldwerkje zeg, maar het resultaat is schitterend. Tof dat je eens een heupjurk maakte, dat zag ik nog niet zo vaak op de blogs.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is puzzelwerk van de bovenste plank!
    Heel mooi kleedje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw prachtig gedaan en hele mooie foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi! de stof, het patroon,...Het plaatje klopt! PS: Ik selecteer jou voor de liebster award. Op mijn blog lees je er meer over (bobbyminouch.wordpress.com). Veel plezier

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Whow zo leuk! Wat een fijn ding die liebster award en wat fijn dat jij aan mij denkt. Daar ga ik van blozen. Ik maak er snel mijn werk van! Groetjes, Eef

    BeantwoordenVerwijderen