zondag 22 maart 2015

De comfy candy dress in stukjes.

Toen ik de candy jurk in la maison Victor zag staan was ik niet meteen verkocht. Het zijn de resultaten op de vele blogs in combinatie met het nieuwe stofje, die me hebben overtuigd.


naaien sewing DIY kinderjurkjurk la maison victor LMV candydress

















Patroon - Candy jurk, La maison Victor
Stofje - The fabric sales


Het begon met een krabbeltje tijdens een springuur op school. Meestal verdwijnen die krabbeltjes ergens onderaan een handtas, maar deze keer niet.

Een patroon gebruiken zoals bedoeld, ligt me vaak moeilijk. Voor mij niet rechtdoor maar liefst met een kleine omweg. Zo ontdek je nieuwe dingen.














Weet je nog die plaatjes... de A-kant wat top maar de B-kant vaak nog veel leuker. Bij deze stof was het niet anders. Om van beide kanten te kunnen genieten besloot ik het patroon te verknippen.



Ik wisselde de A-kant van het stofje met de B-kant af.

Een nadeel aan dit soort knip en stikwerk is dat je extra veel naden krijgt.
Ik besloot de naden niet te locken. Dit zou de stof verdikken en vermits het hier gaat om een tricot is het zelfs overbodig.
Ik streek de naden keurig open en opdat ze netjes zouden blijven zitten werkte ik ze af met een tweelingnaald. Dit is immers een elastische steek.



Daar waar de punten samen komen knipte ik het teveel aan stof weg.



De tunnel stikte ik bovenaan met een tweelingnaald door. Zo is de binnenkant ook in één klap netjes afgewerkt. Ik gebruikte deze handige tool om de juiste afstand aan te houden.


Doorheen de tunnel schoof ik een elastiek. Aan beide uiteinden stikte ik een lintje vervaardigd uit een restje stof.
De elastiek biedt het voordeel dat die beter aansluit en door de extra stiksels blijft die zitten waar hij hoort. Zo moet ik niet steeds opnieuw het lintje doorheen de tunnel proppen.




naaien sewing DIY kinderjurkjurk la maison victor LMV candydress
















Op advies van één van mijn cursisten (waarvoor dank) verlengde ik het rokdeel met 5cm.

naaien sewing DIY kinderjurkjurk la maison victor LMV candydress

naaien sewing DIY kinderjurkjurk la maison victor LMV candydress

naaien sewing DIY kinderjurkjurk la maison victor LMV candydress

naaien sewing DIY kinderjurkjurk la maison victor LMV candydress




















Ziehier de bling-bling-comfy-candy-dress volgens Eulala c'est chic in combinatie met de roze bottekes :)

9 opmerkingen:

  1. Nu maak je me wel heel benieuwd naar foto's :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, deze was net iets te vroeg de wereld in :)

      Verwijderen
  2. Hier ook een nieuwsgierige naar het foto resultaat :-)
    mizolilie.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar dat is echt echt echt knap! Gelukkig belandde die krabbel niet onderaan je handtas!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een leuk modelletje. Het patroontje gaat tot 176 dus daar gaat voor de mama ook nog eentje volgen. Met haar 1,60cm moet dat lukken ;) Een leuke voor thuis of op vakantie!

      Verwijderen
  4. Super gaaf gedaan, ik houd ook erg van een eigen draai een een patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik kan het ook niet laten. Niet dat de bestaande patroontjes niet leuk zijn...gewoon omdat het moet :)

      Verwijderen
  5. Super super knap!! Zou ik zelf ook nog mee op straat durven (nu ja, moest ik er de benen voor hebben ;)) ik herken het helemaal, die eigen twist willen geven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Chique, das het juiste woord :-) Heel knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen