maandag 12 oktober 2015

Matching dresses with a bow.

Het jurkje van Eulalie zag je reeds eerder op deze blog. Toegeven, ik was er een tikkeltje jaloers op.

Houndstouth, pied de poule, matching dresses, sewing, DIY jurk, naaien, DIY dress, bow




















Nu blijkt dat zwart/wit en geometrie weer helemaal mag, zet ik de schaar opnieuw in deze pied de poule tricot.

Matching dresses: girls with a bow!


Houndstouth, pied de poule, matching dresses, sewing, DIY jurk, naaien, DIY dress, bowHoundstouth, pied de poule, matching dresses, sewing, DIY jurk, naaien, DIY dress, bow

Houndstouth, pied de poule, matching dresses, sewing, DIY jurk, naaien, DIY dress, bow






Soulmates, dat zijn we!
Heb je trouwens onze bijpassende oorbelletjes opgemerkt? Gemaakt door mijn broer/nonkel Daan.

Houndstouth, pied de poule, matching dresses, sewing, DIY jurk, naaien, DIY dress, bow


Ik ben nog lang niet uitgenaaid wat de rechte jurkjes betreft. Telkens weer hetzelfde patroon. Om jullie en mezelf zo min mogelijk te vervelen probeer ik er steeds een andere wending aan te geven.


Houndstouth, pied de poule, matching dresses, sewing, DIY jurk, naaien, DIY dress, bow




















Voor dit jurkje ga je als volgt te werk:

Teken op het voorpand een rechte lijn van 10 cm en knip deze in. Knip een strookje stof van 20 cm lang en 4cm breed. Werk de split biaisgewijs af (zoals je dat ook bij een manchet doet), ik werkte hier op persvoetbreedte.

Stik binnenin een hoekje onderaan de split, zodat de split mooi sluit.

Voor het striklint nam ik een volledige stofbreedte, in dit geval 140cm. De breedte van het striklint bepaal je zelf. Ik nam een breedte van 10cm (incl. 2 x1.5cm naadwaarde). Om de strik wat bombastischer te maken tekende ik de uiteinden langzamerhand wat breder.


Houndstouth, pied de poule, matching dresses, sewing, DIY jurk, naaien, DIY dress, bow













Naai het striklint eveneens biaisgewijs aan de hals. Werk het striklint af met een elastische topstich. Bij de jurk van Eulalie gebruikte ik een wafelsteek, bij die van mij een gewone zigzag. Een tweelingnaald is geen optie, vermits die onderaan z'n draden knoopt. Bij een rechte steek kan je garen breken wanneer je de strik knoopt.

Uiteraard kan het striklint weglaten en vervangen door een rolkraag, want die blijkt ook weer helemaal in te zijn.


Psst... Drie jaar geleden maakte ik onze eerste matching dresses, waarmee we pronkten op onze trouwdag/doopfeest. Meer over deze jurkjes lees je hier.






9 opmerkingen: