maandag 14 maart 2016

Een boek begot!

Windstil, het lijkt of Eulala c'est chic de laatste tijd maar weinig te vertellen heeft. Heel af en toe een workshop en verder niets.
Geheel in stilte wordt hier hard gewerkt.

Hoe het allemaal begon...

'Ik wil eens iets zot doen', zei ik tegen een vriendin. Een boek schrijven of zo! Kwestie van mijn bucketlist wat aan te vinken en mijn ei kwijt te kunnen.
'Dan moet je dat doen', zei ze heel eenvoudig.

Een tikkeltje onzelfzeker liet ik het idee rijpen.

Enkele maanden later, in oktober, stuurde ik mijn concept geheel impulsief naar uitgeverij 'Stichting kunstboek'. Zij hebben al wat expertise in het uitgeven van naaiboeken. Eigenlijk ging ik er niet vanuit dat er gehoor zou worden gegeven aan deze mail. Gek genoeg kreeg ik twee dagen nadien een antwoord: 'Je concept lijkt ons wel wat. We willen je graag in het voorjaar uitnodigen om je kronkels te beluisteren.'

Alles werd plots zeer concreet. Er was werk aan de winkel. In mijn hoofd was het boek al helemaal klaar maar hoe maak ik dat visueel?

Ik ontwierp, tekende mouwkoppen en borstcoupenaden, deed alles een aantal keer opnieuw om uiteindelijk tot enkele realisaties te komen.
Mijn zus hielp me alles in beeld te brengen zodat ik mijn ideeën kon illustreren met wat fotomateriaal.

Met een klein hartje trok ik op een woensdagnamiddag in januari naar het verre Oostkamp. 1uur en 45 minuten rijden voorspelde de GPS, dus vertrok ik 2 uur en 30 minuten voor afspraak. Het sneeuwde toen een beetje.

Ik werd daar warm onthaald met een tasje Nespresso en mocht vertellen en tonen. Een week na onze afspraak kreeg ik een mailtje waarin stond dat ze samen met mij een boek wilde maken.
 
Je kan je niet voorstellen hoe gek dit klink. Het kleine Eefje uit Kortrijk-Dutsel, een boek?
Gelukkig beschik ik over een man die in mij gelooft tot aan de hemel en terug.
'Je droomde groot, maar ze geloofden in jou!' 'Het komt allemaal goed!'

Zodoende (teken ik patronen, draait de naaimachine hier elke dag, schrijf ik tutorials, maken we foto's)x 20. De ene dag zie ik het volledig zitten, de andere dag is overspoeld met twijfels. Met opgeheven hoofd en een kleine portie moed tracht ik mijn grote droom te realiseren en hoop ik jullie in oktober te mogen inspireren met een nieuw naaiboek.

In tussentijd...have a naais day!

Eef x

37 opmerkingen:

  1. Go for it!
    Al benieuwd naar jouw concept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerst nog even heel hard werken en dan toon ik jullie hopelijk met trots wat het worden zal ;) Dankjewel voor je aanmoedigende woordjes :) x

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De naaidagjes bij jou waren ook steeds toppie! Alle vetrouwen dat het een geweldig boek wordt!! You go girl!!!
    (als je testpubliek zoekt, met plezier ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw! Het zal schitterend zijn. Ik kijk er alvast naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw! Het zal schitterend zijn. Ik kijk er alvast naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ben alvast fan en kijk al uit naar je boek :) go for it girl x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een eigen boek, wauw, dat moet zó tof zijn!! Veel succes, ik ben alvast zéér benieuwd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik hou van je maaksels! Ik kijk dus zo hard uit naar je boek! Jij gaat dat super doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw seg! Spannend! en je man heeft gelijk, alles komt goed ;) Benieuwd naar het resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw! Super zeg! Ik ben ook al benieuwd. Hopelijk staat er ook iets voor de jongens in! Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat komt allemaal dik in orde!! Ik kijk ernaar uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Supernieuws! Dat wordt een avontuur, maar een tof avontuur, zeker weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ola! Da's supergoed nieuws! Iemand had zich al zeer stiekem versproken in de klas ;). Ik ben al razend benieuwd naar ideeën, vormgeving, illustraties (?) & beelden!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. heerlijk Eef ! Met de perfectie die jou typeert, wordt het een topper ! ik kijk er al naar uit ! (en hoop stiekem dat er ook wat naai-ideetjes voor pubers instaan :)) (ze vallen vaak wat uit de boot vind ik :))
    in elk geval : heel veel succes ! volhouden op de moeilijke momenten en weten dat we met veel in jou geloven ! succes !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Altijd opgeheven hoofd! Er zijn er veel die in jou geloven ;-)
    Benieuwd wat het eindresultaat gaat zijn en nog veel succes Eefje uit Kortrijk-Dutsel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw!! Je droomde en je ging ervoor, chapeau.
    Veel succes...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ooh, nog lang wachten... spannend. jij maakt steeds leuke dingen! Hét wordt super!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wauw wat spannend! Be'n nu al super nieuwsgierig! Maar heb er zeker een goed oog in. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo super moedig! Ik vind het zalig dat je er gewoon voor bent gegaan! Go with the flow, dat kan niet anders dan een succes worden ...
    Liefs

    Http://tussensoepenpatatten.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Whow...wat een boost door al die lieve woorden! Ik probeer jullie alvast niet teleur te stellen ;) xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Reacties
    1. Dankjewel merci! Heb al veel aan jou gedacht! Een hele klus, een boeiende uitdaging!

      Verwijderen
  22. Ohla kei spannend ! Ik kijk er ook naar uit ! Had onlangs ook zo'n zot idee, maar dat is voor als ik een beetje ouder ben denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er kruipt zooooveel tijd in, daarom heb ik dat idee een beetje laten varen momenteel :-) Heeeeel veel succes !!

      Verwijderen
  23. Dankjewel, er kruipt inderdaad onnoemelijk veel tijd in. Ik hoop dat ik er nadien de voldoening mag uithalen en dat het boek gesmaakt kan worden :)

    BeantwoordenVerwijderen