zondag 15 mei 2016

Rok tegen de klok

Het was groot feest, feest voor Nieke en Rik. Bij een feest hoort een feestrok. Op verzoek van Eulalie naaide ik een rokje met oud roze en bling bling.
Ze moest me dit geen 2 x vragen, rokjes en roze waren al enkele jaren 'not done'.
Van zodra de bestelling geplaatst was, schoof ik mezelf achter de machine voor een uurtje deadline sewing.





















Tijd om te shoppen was er niet. De gouden elastiek vond ik eerder in de Veritas, het stofje was een restant van Eulaliekes communiejurk. Ze vonden elkaar in dit à la minute projectje.



















Een rimpelrokje als dit is snel gepiept en vrijwel iedereen heeft het onder de knie.

Ik begin met de elastiek, die bind ik snel rond de dochter met de vraag of het zo strak genoeg is.
Ik naai de eindjes aan elkaar en plooi de naad open. De naadtoeslag zelf krijgt een extra steekje zodat die mooi blijft zitten.

Het rokje kreeg een voering om de doorkijk te minderen. Ik knipte voering en buitenstof net even breed, in dit geval de volledige stofbreedte. Beide stofjes werden dubbel geplooid en toegestikt. De naad werkte ik af met de overlock. Is je stofje heel erg transparant lijkt het me beter de naad af te werken met een engelse naad zodat het lockgaren niet doorschemerd.

Het rokje in voeringstof schoof ik in het rokje in buitenstof, met de slechte stofkant tegen elkaar. Ik lokte de bovenkanten aan elkaar vast.
Dat zijn drie vliegen in één klap:
  • 't zit aan elkaar vast 
  • 't is afgewerkt
  • je kan het samen rimpelen zodat de fronsjes mekaar niet in de weg zitten.
De gouden elastiek heeft een breedte van 4cm. Omdat het reststofje erg kort was had ik niet veel marge. Het rokje werd eerst gespeld op één cm van de rand en nadien gedriegd (ik had nog wat tijd over).
Het geheel werd met goudkleurig garen in een zigzagsteek genaaid.

Nog snel een zoompje en 't is partyproof!








...en playproof!





















Ze is weer gesteld, die Eulalie.

9 opmerkingen:

  1. Sjiek, elegant en uiterst comfortabel!! (Nog 3 vliegen :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooooh, een echt meisjesrokje met blingbling! Mooi zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ooh, opnieuw supermooi!
    jij weet altijd hoe je dingen moet combineren. wat kijk ik uit nr jouw boek :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, ik ook ;)Er wordt nog zeer hard gewerkt :)

      Verwijderen
  4. heel leuk! wat ziet ze er mooi uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel tof, idd!! En licht je niet nog eens een tipje van de sluier over je boek? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, volgende week starten de shoots.... Vanaf dan ga je zo nu en dan zeker iets te zien krijgen ;)

      Verwijderen